به روزرسانی اطلاعات کارشناسان کنترل عفونت و بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی شیراز | مدیریت هزینه ها به کمک سیاست های اجرایی کمیته کنترل عفونت
.
سمینار تازه های کنترل عفونت و استریلیزاسیون بیمارستانی با
هدف به روزرسانی اطلاعات کارشناسان کنترل عفونت و بهداشت محیط استان و ارتقای
ایمنی بیماران، کاهش عفونت های بیمارستانی و همچنین کاهش هزینه تجهیزات، دارو و لوازم
مصرفی، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس کمیته
کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به شرایط کلی حوزه سلامت و نقش
حوزه کنترل عفونت در کاهش شرایط بحران پیش روی بیماران پس از انجام روش های درمانی
یا مراحل بستری فرد، کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه با توجه به ظرفیت بالای علمی
و اجرایی، چندین سیاست کلی را در دستور کار خود قرار داده تا علاوه بر اجرای صحیح
ماموریت خود بتواند در کاهش هزینه های درمان نیز نقش بسزایی اجرا کند.
دکتر «حمید امامی» از سیاست های این کمیته که در سه سال گذشته
به آن پرداخته شده به کاهش مصرف داروهای ضدمیکروبی(آنتی بیوتیک ها) در راستای مصرف
منطقی آنها اشاره کرد و افزود: در این روند با توجه به گزارش های پیوسته، این
کمیته موفق شد تا حد زیادی، مصرف داروی آنتی بیوتیک را منطقی کرده و علاوه بر کاهش
مصرف دارو که نقش زیادی در بروز مقاومت های داروی دارد، بتواند بر اساس ارزش ریالی
مبلغی در حدود10 میلیارد ریال نیز از هزینه های درمان مراکز درمانی تحت مدیریت
دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در مقایسه با مشابه سال گذشته کاهش دهد.
او به تشخیص صحیح عفونت های بیمارستانی با همکاری اداره
امور آزمایشگاه های معاونت درمان بهعنوان یک سیاست اجرایی دیگر اشاره کرد و
افزود: این کمیته با اجرای دوره های آموزش صحیح نمونه گیری بالینی و انتقال صحیح
آن به واحد آزمایشگاهی مراکز درمانی در این راستا تلاش کرده که با توجه به هزینه
های کلان واحدهای آزمایشگاهی این امر می تواند در ارایه نتیجه صحیح تر و شروع
درمان صحیح از سوی متخصصان پزشکی بسیار کمک کننده باشد؛ همچنین با ارایه گزارش های
ماهیانه از آزمایشگاه به واحدهای مختلف بستری، این اقدام در راستای سیاست صحیح
درمانی، بسیار کارایی داشته است.
رئیس کمیته کنترل عفونت دانشگاه همچنین به راه اندازی واحد
مدیریت هزینه های پنهان با همکاری واحدهای مختلف بهداشت محیط بیمارستانی و اداره
ارزیابی و نظارت اشاره کرد و ادامه داد: تغییر روند اجرای برخی از فرآیندها توانسته
تا حد بسیار زیادی از هزینه های بیمارستانی در رابطه با مواردی مانند استریلیزاسیون
و پسماندهای عفونی به مبلغ 33 میلیارد ریال و مصرف منطقی و سیاست منطقی تعویض
اتصالات به ارزش ریالی بیش از سه میلیارد ریال کاهش هزینه انجام دهد؛ در زمینه
میکروست نیز در فاصله زمانی دو ماه، مبلغ حدود دو میلیارد ریال کاهش هزینه صورت
گرفته است.
دکتر امامی گفت: با اعلام دستور کار کشوری «فرآوری مجدد
ایمن تجهیزات پزشکی» از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور، کمیته
کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تبعیت از این دستور کار و همچنین رعایت تمامی
اصول استاندارد، سعی در ایجاد زیرساخت های علمی و اجرایی با همکاری همه اساتید،
معاونت های درمان و بهداشت، همکاران واحدهای کنترل عفونت و بهداشت محیط، و ادارات
مختلف معاونت درمان داشته است.
او اضافه کرد: سرانجام اجرای این دستور کار با در نظر گرفتن
تمام اصول استاندارد بر اساس دستور کارهای جهانی WHO، توانست با همکاری
شرکتهای خدمات رسان فرآیندهایی مانند «اتیلن اکساید» و «پلاسما» را به عنوان دو
روش استاندارد صحیح استریلیزاسیون سرد و کم هزینه برای بازگشت اقلام پزشکی و استفاده
مجدد به کار گیرد تا علاوه بر عدم نیاز به ایجاد زیرساخت های هزینه آور در مراکز
درمانی، با متمرکز کردن فرآیندهای پرخطری مانند اتیلن اکساید در مراکز درمانی
علاوه بر کاهش خطرات ناشی از آنها بتوان هزینه های موارد مرتبط با این تجهیزات و دسترسی
به آنها را به صورت مدیریت شده و منطقی برطرف کرد.
رئیس کمیته کنترل عفونت دانشگاه مبلغ صرفه جویی متوسط
ماهیانه در راستای این سیاست برای مراکز اصلی دولتی را بیش از 38 و نیم میلیارد
ریال اعلام کرد./102
پایان خبر
نظر دهید